Pochwała klasyki

Pochwała klasyki

2013-12-13
  A A A
 

Życie stale wzbogaca nas o nowe zjawiska, które charakteryzują daną epokę. Odzwierciedla się to nie tylko w przemianach obyczajowych, ma też wpływ na modę. Dziś coraz częściej praca nie ogranicza się do przebywania w biurze i wykonywania obowiązków zawodowych tylko przy biurku od–do.

Coraz częściej godziny pracy są indywidualnie dostosowywane do wykonywanych obowiązków, a doba internetu umożliwia pracę w różnych miejscach. To daje nowe możliwości miejsc do wykonywania pracy. Stajemy się bardziej mobilni, jeździmy na spotkania, w trakcie przemieszczania się mamy też możliwość załatwiania obowiązków zawodowych. Umożliwia nam to postęp technologiczny: pociągi, samoloty z dostępem do Wi-Fi, laptop czy tablet. Z jednej strony jest to bardzo pomocne przy wykonywaniu pracy, z drugiej zaś często prowadzi do zabierania jej ze sobą wszędzie (do domu, w podróż, na urlop itp.), zacierają się więc granice pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Praca nie kończy się zaraz po wyjściu z biura. Podobnie zacierają się granice pomiędzy ubraniem typu casual a strojem typu business.

Kolejnym zjawiskiem jest postępująca demokratyzacja życia, która nie tylko zaciera granice między państwami a kulturami, lecz także ujednolica obyczaje i stroje. Wszechobecna reklama, powszechny dostęp do telewizji, żurnali ma znaczący wpływ na obecny sposób ubierania się ludzi. Spacerując po ulicach Paryża, Madrytu, Wiednia czy Barcelony, spotkamy podobnie wyglądających ludzi. Moda się globalizuje i ujednolica. Jednak nie tylko. Moda coraz bardziej powszednieje. Można ją spotkać nie tylko na wysmakowanych artystycznie stronach ekskluzywnych magazynów. Trafia też „pod strzechy” katalogów wysyłkowych – często na nie najwyższym poziomie, ale za to dostępnym dla każdego i wszędzie. Nawet w supermarkecie.

W natłoku ofert handlowych nie budzi już zdumienia moda sprzedawana obok żywności, mebli czy kosmetyków. Moda z hipermarketu jest tania, a więc szybko znika z półek, mimo że jej jakość pozostawia wiele do życzenia. Obserwując ludzi podobnie ubranych, w powszechnie dostępną odzież, można odnieść wrażenie, że współczesny rynek odzieżowy, lansując bylejakość, ośmiesza modę. Jak więc mądrze kompletować garderobę do pracy? W tej sytuacji jedynym ratunkiem jest powrót do cenionych od dawna wartości typu: klasyka, elegancja, szyk i dobra jakość.

Garderoba klasyczna od razu kojarzy się ze stylem ludzi, których charakteryzuje dobry gust. Kojarzy się z perfekcją wykonania stroju i dbałością o każdy jego szczegół. Siłą klasyki jest jej ponadczasowość i niezależność od chwilowych kaprysów mody. Klasyka była (i jest) gwarantem garderoby eleganckiej, spokojnej, trwałej, o doskonałej linii. Klasyka nigdy nie była (i nie jest) łączona z bylejakością, marnym szyciem i kiepskim krojem. Co więcej, nie można powiedzieć, jak sądzą niektórzy, że klasyka trąci myszką, jest monotonna czy nudna. Współczesna klasyka adaptuje nowości tkaninowe, zapewniające komfort i wygodę w noszeniu ubrań. Wiele części tzw. ciężkiej garderoby typu: marynarka, płaszcz, żakiet, garnitur, szytych z dobrej jakości tkanin, dzięki nowoczesnym wkładom przestało zasługiwać na to miano, bo są lekkie jak piórko, a na dodatek miękkie i miłe w dotyku. Łączą więc w sobie dobrą jakość z urodą i funkcjonalnością.

Współczesna klasyka, zachowując nienaganny krój i wykorzystując najnowsze techniczne wynalazki, wyzbyła się sztywności i ciężkości. Stała się bardziej wygodna, funkcjonalna i przyjemna w noszeniu. Poza tym dopuściła zestawianie garderoby z różnych pojedynczych rzeczy i tym samym odebrała monopol jednolitym garniturom i kostiumom. Współczesna klasyka zezwala też na mieszanie różnych deseni, dając tym samym pewien rodzaj swobody w zestawianiu strojów. Umożliwia to urozmaicenie garderoby i pozwala w pewnym stopniu na zindywidualizowanie wizerunku.

Jak widać, obecnie pojęcie klasyki znacznie się poszerza. Styl ten zaczyna pasować do wielu okazji. Zarówno do pracy, jak i w podróż, na wyjazd czy wyprawę na zakupy. Dlatego też dziś już nikt nie może określić klasyki mianem zbyt formalnej, nudnej czy sztywnej.

Agnieszka Jelonkiewicz
konsultantka wizerunku

Wydanie internetowe www.magazynvip.pl

(fot. VIP)

Polub luxclub.pl na Facebooku

TAGI: strój | ubiór | moda | styl

oceń
0
0
Podziel się

Opinie

Pozostało znaków: 4000

[Pokaż regulamin]

REGULAMIN

Ten materiał nie ma jeszcze żadnej opinii. Twoja może być pierwsza!


Katalog zegarków

akceptuję regulamin

regulamin serwisu